Top 15 – Bedste Scener fra Better Call Saul

0 Comments

Selvfølgelig skulle Better Call Saul også have sin egen liste nu, hvor Breaking Bad fik samme behandling. Ligesom med Breaking Bad, så skulle en top 10 ikke vise sig at være nok til Better Call Saul, men 20 ville jeg dog ikke svinge mig op til. På trods af dette skal der dog ikke herske nogen tvivl om kvaliteten af Better Call Saul, hvis eneste problem er, at den for evigt vil blive sammenlignet med Breaking Bad, hvilket virkelig ikke er fair, for som, blandt andet, disse 15 scener vil vise, så kan den sagtens få stemplet som værende et mesterværk! Inden vi går i gang er jeg selvfølgelig nødt til at give en kæmpe spoiler advarsel, men mon ikke, at du allerede havde regnet den ud!

Honorable Mentions

Saul Goodman! – (sæson 4, afsnit 10)

Kim vs Saul – (sæson 5, afsnit 6)

Jimmy & Kim er nødt til at blive gift – (sæson 5, afsnit 6)

Lalo kæmper sig ud – (sæson 5, afsnit 10)

Slutscenen – (sæson 6, afsnit 13)

#15 – Jimmy & Kim’s sidste cigaret – (sæson 6, afsnit 13)

Vi åbner med en meget fin scene, fra seriens sidste afsnit. Der er ikke så meget til den udover, at Kim besøger Jimmy i fængslet. Man får følelsen af, at hun har genfundet respekten for Jimmy efter han lagde Saul i graven, da de deler en cigaret sammen, præcis som i seriens første afsnit. Scenens højdepunkt vil jeg mene er den fine lille detalje med farven i lighterens flamme. Alle scener hos både Jimmy & Kim efter Breaking Bad tidslinjen har været i sort/hvid, da deres tilværelser er blevet fuldstændig grå, kedelige og meningsløse. Denne lille cigaret kunne dog give dem begge et lille lys i deres trivielle tilværelser.

#14 – Chuck begår selvmord (sæson 3, afsnit 10)

Den mest fortjent forhadte karakter i seriens endeligt. Uanset, hvor forfærdeligt et menneske Chuck var, havde han dog ikke fortjent at ende sådan her. Ødelagt, af sin bror, af sin partner og ikke mindst af sit eget sind. Chuck ender sine dage ved at sparke en lanterne ned på et gulv, der går i flammer. Michael McKean spiller scenen perfekt, og lydbilledet, eller nok nærmere manglen på samme, forhøjer virkelig scenens kvalitet, da det i den grad for scenen til at virke deprimerende og endegyldig. Ingen store eksplosioner blot en stille ild, som kun kan ses gennem vinduet.

#13 – Du har aldrig betydet noget for mig (sæson 3, afsnit 10)

Nu sagde jeg lige før, at Chuck ikke fortjente den slutning han fik, men det tror jeg allerede at jeg vil trække tilbage igen. Få scener før hans selvmord, møder Jimmy op hjemme ved Chuck for at høre om han er okay. Dette er første gang at de to har snakket siden den famøse retssag (den skal vi nok komme til), og Jimmy er villig til at lægge det hele til side, om bare for en stund, for at dæmpe sine bekymringer. Chuck er enig, men mener, at der aldrig rigtig har været et problem, da det ikke giver mening for ham at bekymre sig, når nu Jimmy aldrig rigtig har betydet noget for ham. Scenen er et kæmpe slag i maven, perfekt illustreret gennem Bob Odenkirk’s skuespil, og viser endnu en gang os seere, hvad Chuck i virkeligheden er, nemlig et usympatisk svin.

#12 – Jimmy taler sig ud af alt (sæson 1, afsnit 2)

Scenen hvor, vi må formode, Jimmy for første gang bliver til Saul Goodman. Efter en plan giver bagslag bliver Jimmy konfronteret af den psykopatiske Tuco Salamanca. Han er stålsat på hævn, efter Jimmy forsøgte at snyde hans bedstemor, og der er kun en retfærdig straf i hans hoved; mord! Jimmy får dog, med lidt hjælp fra Nacho (som debuterer i denne scene), talt sig helt ud af det, og ikke nok med det, så får han også talt, hans to medhjælpere ned til blot at få brækket deres ben. Det var en kæmpe gave efter det ekstremt langsomme første afsnit, endelig at få lidt Saul Goodman, og Bob Odenkirk leverer som altid! At se Tuco var også en gave, og at se ham allerede her have et had til den håndlanger, som han senere hen ville komme til at banke ihjel, var en herlig lille detalje.

#11 – Jimmy & Mike gennem ørkenen (sæson 5, afsnit 8)

Efter en pengelevering og et bagholdsangreb ikke går helt efter planen, er Jimmy og Mike nødt til at komme tilbage til byen gennem ørkenen, med 7 millioner dollars til fods. Præcis hvilken del af afsnittet man vælger kan være lidt ligegyldigt, da det hele er så godt, men jeg valgte dog fra, hvor Jimmy opdager, at der er gået hul på en af taskerne. Efter dette er opdaget, er Jimmy er villig til at ofre sig for, at Mike kan få skudt manden, der har jagtet dem. Her lægger scenen et solidt fundament for Mike’s respekt for Jimmy, som altid var en kilde til lettere forvirring i Breaking Bad, og både Bob Odenkirk og Jonathan Banks leverer som altid!

#10 – Jimmy snyder os alle (sæson 4, afsnit 10)

Et år efter Chuck’s død kæmper Jimmy for at få den karriere tilbage, som Chuck tog fra ham. Denne kamp kulminerer i denne scene, hvor Jimmy skal argumentere i retten for, at han godt må genoptage sin advokat praksis. Med sig har han et brev, som Chuck efterlod ham, og han har i sinde at bruge det til at få følelserne i gang i retten. Han skifter dog mening, og taler i stedet fra hjertet om, at hans største drøm ikke er at blive en lige så god advokat som hans bror, men derimod blot at prøve på at gøre hans minde stolt, ved at ære navnet McGill. Bod Odenkirk spiller røven ud af bukserne, hvilket kun gør chokket større da man finder ud af, det hele bare var en stor løgn!

#9 – Nacho forgifter Hector (sæson 3, afsnit 8)

Vi tager et markant ryk op i kvalitet her. Resten af scenerne på listen er så gode, at jeg vil svinge mig op til at sige, at de sagtens kunne være at finde i samtalen til Breaking Bad listen også. På 9. pladsen finder vi scenen, der giver svaret på, hvordan Hector Salamanca endte i en kørestol. Michael Mando viser i denne scene, hvor undervurderet en skuespiller han er i dette univers, i en meget lang scene, der giver ham kæmpe muligheder for at vise alt Nacho’s tvivl og stress omkring den opgave, han har sat sig selv. Det langsomme tempo, og den langsomt eskalerende musik, får seeren længere og længere ud på kanten af sædet indtil øjeblikket, hvor Nacho får kastet de andre piller i Hector’s jakkelomme, og vi alle kan ånde ud sammen med ham. Mesterligt!

#8 – Kim går fra Jimmy (sæson 6, afsnit 9)

Efter alt, hvad der skete med Howard og Lalo (bare rolig, det kommer vi til), føler Kim ikke længere, at det er forsvarligt, at hende og Jimmy danner par. Selvom de elsker hinanden, gør de ikke andet end ondt på alle omkring dem. Selvom Jimmy langt fra er enig, så har Kim allerede bestemt sig for at gå fra ham. Et af de største spørgsmål gennem Better Call Saul var, hvad sker der med Kim? Som de fleste karakterer i Breaking Bad universet regnede de fleste med, at hun nok ikke ville overleve. Som tiden skred frem, blev den tanke mere og mere trist, for Kim blev en federe og federe karakter, som man kun ville det godt. Det var derfor lettende at finde ud af, at hun altså ”kun” går fra Jimmy. Men det ønskede vi jo heller ikke… Det hele giver desværre mening, og vi har altså endnu et slag lige i mellemgulvet, der dog kun kan tales positivt om, grundet scenes kvalitet.

#7 – Nacho checker ud (sæson 6, afsnit 3)

Nu til et af de andre store spørgsmål gennem serien; Hvad sker der med Nacho? En karakter, som ikke er lige så elsket som Kim, men som er ekstremt vigtig for hele Breaking Bad universet. At det skulle gå ham anderledes var det nok de færreste, som troede på, men at det skulle komme så tidligt i sæson 6, havde ingen nok set komme. For at redde sin far, og undgå en skæbne værre en døden, vælger Nacho at tage sit eget liv. Det sker dog først efter vi får en af de stærkeste skuespilpræstationer i hele serien fra Michael Mando. Nacho kan nemlig endelig tale fra hjertet til de chefer som han altid har hadet, og svoret død og ødelæggelse over, og Mando leverer det mesterligt! At Nacho ender sine dage på sine egne præmisser er i sandhed en værdig svanesang for en karakter, der viste sig at indeholde svarerne på så mange af vores spørgsmål.

#6 – Mike ødelagde sin søn (sæson 1, afsnit 6)

Her har vi så muligvis den stærkeste skuespilpræstation i serien. Det gør ondt fra start til slut at se vores alle sammens yndlings træmand Mike bryde sammen. Konklusionen på hvorfor Mike er, som han er, og hvordan han er endt, hvor han er. Mike fortæller om, hvordan han overbeviste sin søn om at tage imod bestikkelse, og med et ødelagde sin søns syn på ikke blot ham selv, men på hele hans tilværelse, blot få dage inden hans død. Monologen er meget lang, hvilket giver Jonathan Banks mulighed for at trække på alle trådene i hans skuespiller værktøjskasse, så os seere virkelig kommer til at føle med ham. Ikke seriens bedste monolog (den kommer vi til), men den klart mest følelsesladet, som endnu en gang kun får en til at undre sig over, hvorfor ingen af skuespillerne modtog nogle store priser for deres arbejde i serien.

#5 – Gus dræber Lalo (sæson 6, afsnit 8)

Det var ikke så meget et spørgsmål om Lalo Salamanca ville dø, men mere hvordan. For han viste sig at være nærmest overnaturlig genial på alle punkter. Brutal, klog, charmerende, der var ikke den ting Lalo ikke var, hvilket gjorde ham til en virkelig god, uhyggelig og vigtig karakter. Han skulle dog møde sit endeligt, da han ellers havde Gus lige, hvor han ville have ham. Gus for nemlig taget røven på ham, ved hjælp af nogle klogt placerede ledninger og en gemt pistol, der ender med at gøre det af med Lalo, men som stadig ikke kan få taget smilet af ham. Giancarlo Esposito stjæler scenen her, da han for første gang kan få lov til at tale frit til de mænd han hader så inderligt; Don Eladio og Salamancaerne. Han alene gør dog ikke denne scene så fantastisk, da både det langsomme tempo, det dejlige kameraarbejde og ikke mindst den altid charmerende Tony Dalton, også holder deres ende af sofaen, for at løfte den til disse vanvittige højder.

#4 – Kim sætter Lalo på plads (sæson 5, afsnit 9)

Scenen, der gjorde Kim til mange seeres yndlingskarakter! Lalo er ikke overbevist om, at Jimmy fortæller ham sandheden om, hvad der er foregået i ørkenen. Han tropper derfor op på Jimmy og Kim’s bopæl for at få nogle ting på plads, koste hvad det vil. Efter gentagene gange, at få Jimmy til at gentage historien, med stigende truende adfærd, går Kim til modangreb. Uden en flig af frygt fortæller hun Lalo nogle sandheder om, hvor galt det må stå til med hans fabrik, siden Saul Goodman kan være den person han stoler mest på. Vanviddet bærer dog frugt, og Lalo forlader lejligheden, hvor efter Kim knækker sammen. Det her var øjeblikket, hvor jeg var sikker på, at det var slut for Kim. Hjertet sad helt oppe i halsen under hele scenen, imens man heppede løs på den frygtløse Kim. Man ventede nærmest på, at Lalo blev træt af hende, og gjorde det af med hende. En vanvittig performance af Rhea Seehorn her, der cementerede sit navn, blandt alle de andre store spillere fra dette univers med denne scene. Bravo!

#3 – Jimmy ”dræber” Saul (sæson 6, afsnit 13)

Normalt er jeg altid nervøs op til en series afslutning, for det er godt nok sjældent, at det ender med at være godt. Det var jeg dog aldrig med Better Call Saul. Afslutningen på Breaking Bad var så god, at jeg aldrig tvivlede på, om Vince Gilligan skulle få skibet sikkert i havn. Jeg turde endda forvente mig noget godt. Mine forventninger blev i den grad indfriet takket være denne scene. Saul skal i retten, og har formået at tale sig fra livstid til blot 7 års fængsel, med løfter så voldsomme, at Kim har været nødt til at komme og se det. Iklædt et jakkesæt så Saul Goodman, at man kan se, hvor voldsomt det er selv i sort/hvid, indtager han talerstolen, og hiver tæppet fuldstændig væk under os alle (specielt hans egen stakkels advokat). Han indrømmer alt! Selv ting, der intet med sagen har at gøre indrømmer han. Han undskylder overfor Chuck, Kim, Howard og Marie, og står ved sine fejl. Han får den anderkendelse som han altid har kæmpet for af Kim, og han lægger Saul Goodman i graven for øjnene af os. Bob Odenkirk har aldrig været bedre end her, og det er vanvittig poetisk, og underligt tilfredsstillende, at den eneste karakter fra Breaking Bad universet, der ender i fængsel er advokaten. Det er perfekt!

#2 – Jimmy får skovlen under Chuck (sæson 3, afsnit 5)

Fik jeg sagt tidligere, at Chuck er et forfædeligt menneske? Jimmy er ikke et godt menneske, men han er ikke forfærdelig. Han vil i bund og grund bare anerkendes af sin bror. Så da Chuck forsøger at ødelægge Jimmy’s karriere, går Jimmy modvilligt til modangreb. Under Jimmy’s forsvar af ham selv vælger han at gå hårdt på Chuck’s mentale tilstand. Han er fast besluttet på, at vise retten, at Chuck ikke fejler noget. Fysisk i hvert fald. Jimmy får derfor plantet et mobilbatteri i Chuck’s inderlomme uden, at han opdager det, hvilket beviser, at han ikke har en fysisk lidelse. Hvad der følger er et mentalt sammenbrud af dimensioner hos Chuck, og det er så tilfredsstillende. En fuldkommen mesterligt skrevet scene, som er spillet snurre lige af de to fiktive brødre McKean og Odenkirk. Scenen viser for alvor, at Jimmy, som minimum, er en lige så dygtig advokat som Chuck, der bare nægter at anerkende det (nok på grund af Jimmy’s taktikker, men alligevel). Det hele spiller. Tempo, kamera, lyd, alt er med til at få seeren til at tabe underkæben, og nærmest juble over Jimmy’s evner. Denne scene var klart min favorit inden den sidste sæson, da den er noget nær perfekt. I sidste sæson, ramte den dog det perfekte.

#1 – Lalo dræber Howard (sæson 6, afsnit 7)

Havde du sagt til mig inden sæson 6, at jeg ville have en scene med Howard Hamlin på førstepladsen, havde jeg nok sagt, at du var syg, men her er vi altså. Der er meget at sige om den her scene, så vi stopper introen her. Howard opsøger Jimmy og Kim i deres lejlighed for at fortælle dem, at de vandt og forliget blev indgået, men mest af alt for at spørge, hvorfor de er i gang med at ødelægge hans liv. Han rammer sine pointer så meget på sømmet, at Jimmy og Kim ikke end gang nægter til sidst. Patrick Fabian gør det eminent, i denne scene, og ens følelser om Howard bliver virkelig vendt 180 grader her, da man for første gang her ser, at det eneste han har været skyldig i i serien, er at være blevet fanget mellem, Jimmy, Kim og Chuck, og kun har ville alle deres bedste. Stemningen skifter derfter fuldstændig da Lalo gør sin entré. Jimmy og Kim forsøger at få Howard til at gå, men han nægter, og ser først, hvad der er ved at ske, da Lalo sætter en lydæmper på hans pistol, og der er det for sent. Howard anerkender, at han nok er i vejen, og inden, at vi kan nå at tænke mere bliver han skudt og falder brutalt til jorden. En nærmest gyseragtig sekvens udspiller sig her. Først med den blafrende flamme i strearinlyset, og efterfølgende Jimmy og Kim’s ansigter da de ser Lalo, der får det til at skyde med is ud i blodårerne. Scenen er på mange måder seriens klimax. Det er her, at Jimmy’s to verdener for alvor mødes, og at hans valg gennem serien for første gang har vitale konsekvenser for ham. Howard havde virkelig ikke fortjent det her, og jeg tror, at jeg vil svinge mig op til at kalde hans død for den mest voldsomme i hele Breaking Bad universet. Ikke fordi den er mere visuel voldsom en andres, som f.eks. Gus eller Jane, men fordi at Howard nok var det eneste oprigtigt gode menneske i hele universet. Derfor topper denne scene listen, og derfor kunne man også argumentere for, at den kunne toppe en samlet liste af de to serier. Av, hvor gør det ondt, og hvor er det godt!