Top 10 Oscarvindende film fra 10’erne

0 Comments

Årtiet lakker mod enden, og derfor vil jeg over de næste par uger smide et par top 10 lister ud. Og hvilket bedre sted at starte end de bedste film fra hvert år ifølge verdens største film pris? Der er sikkert bedre, men nu starter jeg her. Der er selvfølgelig kun tale om vinderne af prisen bedste film. Jeg har forsøgt at gå så objektivt til værks som muligt, men….

#10 The Artist (2012)

Jeg bliver desværre allerede nødt til at gå på kompromis med objektiviteten her. The Artist er en flot film, med en stærk kærlighedshistorie og fremragende skuespil, som i 2012 hev statueten hjem. Hvorfor er den så på sidstepladsen, Tobias? Jo, ser du, det er en fransk stumfilm, om Hollywoods storhedstid fra 2012… Ja, man bliver træt af bare at høre den beskrivelse, for det lyder som, og jeg kan bekræfte at det også er, kunst med kunst på, bare for kunstens skyld, og for at lefle for akademiet…

Havde den fortjent at vinde? Nej. Det var et skidt Oscar år, men film som The Help og Moneyball, var begge mere egnet til at tage prisen.

#9 The Shape Of Water (2018)

Når nu vi taler om at lefle for akademiet, så er jeg 100% sikker på at det er den eneste grund til at The Shape Of Water vandt prisen sidste år. Forstå mig ret det er en god film, men endnu en gang en film, der blandt andet handler om film fra Hollywoods storhedstid. Når ja, den handler også om en stum kvinde, som forelsker sig i en fiskemand fra Amazonskoven. Hvis man kan komme sig over det, hvilket tager lidt tid, så er det en god historie, hvis man så ydermere kan se bort fra, at det egentlig bare er en ny udgave af Skønheden & Udyret.

Havde den fortjent at vinde? Gud nej da! 2018 var et virkelig stærkt år, og The Shape Of Water var ikke i nærheden af at være den bedste film. Three Billboard Outside Ebbing, Missouri var klart den mest kvalificerede til at vinde, men film som Dunkirk, Get Out, Call Me By Your Name og Lady Bird var alle mere egnede end The Shape Of Water.

#8 Operation Argo (2013)

Argo er historien om en CIA agent, der går undercover som filmproducer, der locationscouter til en Science Fiction film i Iran, for at redde 6 mennesker, fra at blive taget som gidsler eller det der er værre, og den er baseret på virkelige hændelser. Argo er en god film, men endnu en gang bliver der her leflet så det batter, da den viser Hollywood som dagens helt. Skuespillet er heller ikke just Oscarværdigt, hvis man ser bort fra Bryan Cranston og Alan Arkin, og man kan mildest talt stille spørgsmålstegn ved CIA’s priorteter filmen i gennem. Argo kan findes på Netflix, og jeg kan godt anbefale den, hvis du mangler noget at se en aften.

Havde den fortjent at vinde? Nej, slet ikke. Django Unchained var uden tvivl den stærkeste film i feltet det år, men da akademiet tilsyneladende ikke vil give Tarantino den pris, skulle den selvfølgelig gå til en anden, det kunne så have været Silver Linings Playbook.

#7 Moonlight (2017)

Moonlight er historien om Chiron en afroamerikansk dreng, der kommer fra trænge kår. Vi følger Chiron i 3 forskellige stadier af hans unge liv, og får i de 3 sammensatte historier fortalt de ting, som former Chiron som voksen mand. Moonlight er en hjerteskærende, men samtidig hjertevarmende historie, med godt skuespil og stærkt instuktørarbejde. At der ikke sker så meget i den, vil dog være en underdrivelse, og den er til tider meget stille, men endelig en film på listen, som vinder uden at lefle for nogen.

Havde den fortjent at vinde? Måske, det kan diskuteres, Moonlight er en skide god film, men både Arrival, La La Land og Manchester By The Sea var alle lige så gode, hvis ikke bedre.

#6 The Hurt Locker (2010)

The Hurt Locker var nok den største overraskelse af alle filmene på listen. Ingen snakkede om den op til uddelingen i 2010, og den synes efterfølgende også at være blevet glemt, hvilket jeg synes er en skam. I The Hurt Locker følger vi William James en Sergeant, som leder et hold af soldater, der desarmerer bomber under krigen i Irak. James må dog siges, at være en smule utraditionel, da han mere eller mindre er ligeglad med sit eget helbred, hvilket desværre for hans hold ofte bringer dem i fare. The Hurt Locker er en sindssygt nervepirrende film, som flere gange, fanger dig ude på kanten af sædet, med øjnene fastfrosne på skærmen. Jeremy Renner leverer desuden uden tvivl sin livs bedste præstation i rollen som William James.

Havde den fortjent at vinde. Nej. Som sagt så er The Hurt Locker en skide god film, men der var altså en grund til, at den var en underdog. Film som The Blind Side, Precious og Inglourious Basterds var alle mere egnede vindere, og både Avatar og Up kunne nok også have taget den uden megen brok.

#5 Birdman (2015)

Jeg synes, at Birdman er lidt af et mesterværk, men der er nok rigtig mange, som vil være uenige med mig, og jeg kan godt se hvorfor. Birdman er en underlig, men fantastisk film med Michael Keaton i hovedrollen som Riggan Thomson, en tidligere superhelte skuespiller, som nu vil vise at han er en ”rigtig” skuespiller, og derfor laver sit eget stykke på teateret. Han er dog langsomt ved at blive sindssyg og hele filmen i gennem, er det lidt et mysterium, om de ting, der omhandler Riggan er virkelige, eller blot foregår inde i hans hoved. Birdman er fyldt med fremragende skuespil ikke blot fra Keaton, men også fra Edward Norton, Emma Stone og selv fra Zach Galifianakis. Desuden er Birdman filmet, som var den lavet i et langt take, det er selvfølgelig ikke tilfældet, men der gør kun instruktør og skuespilspræstationerne endnu stærkere. Desuden bliver der ikke leflet for Hollywood her, men der bliver tvært i mod, nærmest givet en stor fuck finger i stedet.

Havde den fortjent at vinde? Ja, det synes jeg, men 2015 var et ualmindeligt stærkt år, og alle film, der var nomineret kunne faktisk have vundet, uden at de skulle høre så meget for det.

#4 Green Book (2019)

Den sidste film til at vinde i vores snart færdiggjorte årti, må se sig til takke med en fjerdeplads. Green Book kan vel næsten beskrives som værende en dannelsesfilm. Normalt er der i disse film tale om unge mennesker, som lærer om livet på deres vej mod at blive voksne, men i Green Book er der tale om en fuldvoksen mand, som lærer om hvor forfærdlig en ting racisme er. Viggo Mortensen spiller Tony Vallelonga, en udsmider (og hverdagsracist), som bliver arbejdsløs i en periode, og derfor tager et job som chauffør for den sorte pianist Don Shirley (Mahershala Ali), som skal på turné i syden. På trods af deres forskelligheder og gnidninger, udvikler de et venskab, og Tony får et helt nyt syn på tilværelsen. Green Book er en fremragende film hvor Viggo Mortensen, og specielt Mahershala Ali leverer fremragende præstationer. Det eneste men, der er at sætte omkring Green Book er i manus, da det efterfølgende er kommet frem, at Don Shirley’s familie ikke er blevet konsulteret omkring filmens historie, og den måske ikke er helt så troværdig som den udgiver sig for at være.

Havde den fortjent at vinde? Ja! Ja! Ja! 2019 havde et pinligt ringe Oscar felt, og Green Book stod som en lysende kegle blandt middelmådighed, så det var 100% fortjent!

#3 The King’s Speech (2011)

The King’s Speech er historien om en konge, som stammer, og går til talepædagog/terapi for at kunne holde taler. På papiret lyder det ekstremt kedeligt, men det er langt fra tilfældet. Man keder sig på intet tidspunkt, da alt ved filmen sidder mere eller mindre lige i skabet. Colin Firth leverer en af årtiets bedste præstation som Kong George den 6., der stammer, og som lidt af omveje bliver konge, og derfor er nødt til at få hjælp til at holde taler. Specielt en af disse taler er ekstremt vigtige da George han var konge da 2. verdenskrig udbrød, og derfor skulle indformere hele kongeriget om, at de var i krig mod Tyskland. Udover ham er Geoffrey Rush og Helena Bonham Carter begge, vanen tro, i topform. The King’s Speech er utrolig flot og er måske den eneste film i historien som ender godt, men alligevel med krig.

Havde den fortjent at vinde? Nej. Jeg ved godt det lyder vildt, at den 3. bedste film blandt årtiets vindere ikke havde fortjent at vinde, men det siger lidt om hvor stærkt et år vi havde i 2011. Film som The Fighter og The Social Network vil jeg mene er på niveau med The King’s Speech og kunne lige så godt have vundet, mens både Inception og Toy Story 3, begge er bedre, og sejrherren skulle have været at finde blandt de 2 (nok mest hos Inception).

#2 12 Years A Slave (2014)

Hvis barske film ikke er din kop te, du har for let til tårer eller er i besiddelse af en lidt nervøs mave, så skal du holde dig langt fra 12 Years A Slave, for alle andre er den et must see! 12 Years A Slave er den sande og forfærdelige historie om Solomon Northup, en sort og fri mand fra New York, som i starten af 1800-tallet blev kidnappet og solgt som slave i syden. Solomon er, som titlen indikerer, i 12 år slave hos forskellige mere eller mindre forfærdelige mennesker, og bliver udsat for ting, som ingen mennesker nogensinde skulle udsættes for. Cheiwetel Ejiofor leverer sit livs præstation i rollen som Solomon, Michael Fassbender er muligvis årtiets mest usympatiske svin, som psykopatisk slaveejer og Lupita Nyong’o viste her for første gang hvilket sublimt talent hun besidder. Det eneste jeg egentlig har at brokke mig over, kan jeg ikke afsløre her, da det ville ødelægge en del af filmen for de folk, som ikke har set den, så kom i gang så vi kan snakke om den! (Den kan findes på HBO Nordic)

Havde den fortjent at vinde? Måske. Igen det virker sindssygt, men 2014 var et åndssvagt godt felt. Udover 12 Years A Slave var de nominerede bl.a.: American Hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her og The Wolf Of Wall Street. Jeg synes det er en fuldstændig utaknemmelig opgave at skulle vælge blandt de film, så det må være op til dig, om du synes den fortjente sin statuette, for jeg kan ikke vælge.

#1 Spotlight (2016)

Spotlight er ikke den flotteste, mest velspillede eller instruerede film på listen, men Spotlight er alligevel årtiets bedste Oscar vindende film. Spotlight har uden sammenligning den bedste og vigtigste historie at fortælle. Jamen, de andre film har emner som racisme, handicap, krig, psykisk sygdom, seksualitet og kærlighed, hvad kan dog toppe det? Spotlight følger den lille håndfuld journalister som opdagede det systematiske misbrug af børn i den katolske kirke, som har stået på i 100 vis af år. Ja, i know, det gør næsten allerede lidt ondt i maven. Det er et uhyggelig og skrækkelig emne, og det arbejde som disse journalister lavede fortjener at blive hyldet! Og selvom jeg sagde at det ikke er den bedst instruerede eller velspillede film, så skal det ikke tage noget fra Tom McCarthy som instruktør eller Mark Ruffalo, Rachel McAdams og Michael Keaton, som alle er skide gode.

Havde den fortjent at vinde? Ja, Spotlight fortjent sin pris og mere til. 2016 var et stærkt år, og film som The Big Short, Mad Max: Fury Road og The Revenant kunne alle snildt have vundet mange af de andre år i 10’erne, men ingen af dem er bedre end Spotlight. Hvis du skal tage bare en enkelt ting med fra min lille liste her, så er det at du skal få set Spotlight, da den er årtiets bedste Oscarvindende film!