Oscar 2021: Mine Power Rankings vs Hvad Det Ender Med

0 Comments

Så er det igen tid til The Oscar’s! Grundet Covid-19, så falder årets show lidt senere på året end normalt, hvilket i et par kategorier har været en fordel, men for det meste, så er niveauet selvfølgelig ikke som det plejer. Mange af filmene, der er nomineret i Bedste Film, ville nok ikke have fundet en plads i kategorien mange andre år, men nu står vi her, og disse film skal selvfølgelig hyldes, for at holde fanen højt i denne svære tid. Lige som sidste år, vil jeg rangere alle de nominerede i alle kategorierne, først i min egen power ranking, og derefter vil jeg rangere dem ud fra hvor stor sandsynligheden er for, at de vinder, altså med andre ord, hvad det ender med. Ligesom sidste år, har jeg set alle film, i alle kategorier, på nær i kortfilms kategorierne, som jeg derfor ikke vil rangere. Så som jeg skrev sidste år; Det er endnu en gang blevet tid til, at dresse up, finde snacks frem, oddse på dine favoritter, bliver sur over de ikke vinder, blive rasende over al den politiske korrekthed, og i sidste ende falde i søvn før det hele er slut! Lad os komme i sving!

Bedste visuelle effekter

Min power ranking

  • 1. Tenet
  • 2. Love & Monsters
  • 3. The Midnight Sky
  • 4. The One and Only Ivan
  • 5. Mulan

Hvad det ender med

  • 1. Tenet
  • 2. The Midnight Sky
  • 3. Mulan
  • 4. Love & Monsters
  • 5. The One and Only Ivan

For første gang siden 2012 har vi en visuelle effekter kategori uden enten Marvel eller Star Wars! Deres tilstedeværelse havde dog på ingen måde ændret på udfaldet. Tenet er et visuelt mesterværk, og er storfavorit til at løbe afsted med prisen her. Jeg kan forestille mig, at det endte med at blive en lidt anderledes award-sæson end Christopher Nolan måske havde regnet med, men som med de fleste af hans andre film, så ender Tenet også med at stå som en Oscar-vindende film. Den eneste anden film, der synes at have en chance er George Clooney’s The Midnight Sky, som også er en utrolig flot film, men jeg tvivler stærkt på, at den kan stille noget op imod Tenet

Bedste Klipning

Min power ranking

  • 1. The Trial Of The Chicago 7
  • 2. Sound Of Metal
  • 3. Promising Young Woman
  • 4. Nomadland
  • 5. The Father

Hvad det ender med

  • 1. Sound Of Metal
  • 2. The Trial Of The Chicago 7
  • 3. Nomadland
  • 4. The Father
  • 5. Promising Young Woman

En af de sværeste kategorier at kalde. Jeg selv hælder mest til The Trial Of The Chicago 7, men kun lige. Chicago 7 er klippet til U.G, med sammenklip fra mange forskellige historier og tidslinjer, der fuldstændig flyder sammen på en perfekt og ufejlbarlig måde. Sound Of Metal er dog lige nu den svage favorit, og jeg vil da håbe at den vinder! Sound Of Metal er nemlig klippet af danske Mikkel E. G. Nielsen, som er den første dansker nogensinde nomineret for klipning. I modsætning til The Trial Of The Chicago 7, er det ikke altid lige til at få øje på klipningen i Sound Of Metal, da der er lige så meget fokus på sammenklip mellem lyd og billede, som bare mellem de forskellige scener. Så skal vi ikke bare lige ignorere, at jeg synes at The Trial Of The Chicago 7 fortjener at vinde, så vi kan få mere end 1 Oscar hjem til Danmark (hov, var det en spoiler?)!

Bedste kostumer

Min power ranking

  • 1. Mulan
  • 2. Mank
  • 3. Emma
  • 4. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 5. Pinocchio

Hvad det ender med

  • 1. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 2. Emma
  • 3. Mank
  • 4. Mulan
  • 5. Pinocchio

Den første kategori her på listen som jeg er komplet uenig i. I min optik bør denne Oscar gå til Disney’s remake af Mulan. Det eneste Mulan har kørende for sig er sine kostumer, der ganske enkelt er bjergtagende. Mængden af arbejde, der må være blevet sat af til at lave kostumer til Mulan, er uden for min fatteevne. Det virker dog til, at Ma Rainey’s Black Bottom løber afsted med prisen, og det forstår jeg ærlig talt ikke. Black Bottom er instrueret af en teaterinstruktør, og det kan virkelig ses på kostumerne. Enten lægger man ikke mærke til dem, eller også er de alt for meget, men det kan prisuddelerne åbenbart godt lide. Jeg vil ikke sige, at det ikke er imponerende arbejde, men jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor, at den er en altoverskyggende favorit.

Bedste make-up og hår

Min power ranking

  • 1. Mank
  • 2. Hillbilly Elegy
  • 3. Pinocchio
  • 4. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 5. Emma

Hvad det ender med

  • 1. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 2. Pinocchio
  • 3. Hillbilly Elegy
  • 4. Mank
  • 5. Emma

Jeg tænker bare, at vi copy paster her, hvis i er okay med det?

Bedste scenografi

Min power ranking

  • 1. Nomadland
  • 2. News Of The World
  • 3. Mank
  • 4. The Trial Of The Chicago 7
  • 5. Judas and The Black Messiah

Hvad det ender med

  • 1. Nomadland
  • 2. Mank
  • 3. News Of The World
  • 4. Judas and The Black Messiah
  • 5. The Trial Of The Chicago 7

Tilbage til enighed mellem mig og akademiet! For første gang kan vi her virkelig mærke, at det har været et svært filmår. Både Judas and The Black Messiah og The Trial Of The Chicago 7, hører virkelig ikke hjemme her, og er i den grad med på badebilletter. Aaaanyway Nomadland løber med prisen for bedste scenografi, og det står slet ikke til diskussion. Nomadland er en ufattelig flot film, og scenografien er nok det eneste som man ikke kan sætte en finger på, uanset hvad man end må synes om filmen.

Bedste produkt design

Min power ranking

  • 1. Mank
  • 2. Tenet
  • 3. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 4. News Of The World
  • 5. The Father

Hvad det ender med

  • 1. Mank
  • 2. Ma Rainey’s Black Bottom
  • 3. Tenet
  • 4. News Of The World
  • 5. The Father

Underligt nok ikke den mest sikre sejr her på listen, men klart den mest fortjente. Mank’s produkt design er i sig selv et mesterværk. Alle de andre film, ville i et hvilket som helst andet år, være blevet set som stærke udfordrere, men ikke i år. Hvis ikke bedste produkt design går til Mank, så kan vi lige så godt stoppe med at tro på alt det gode i verden!

Bedste lyd

Min power ranking

  • 1. Sound Of Metal
  • 2. Mank
  • 3. Soul
  • 4. News Of The World
  • 5. Greyhound

Hvad det ender med

  • 1. Sound Of Metal
  • 2. Soul
  • 3. Mank
  • 4. Greyhound
  • 5. News Of The World

Endelig har akademiet skåret de to lydkategorier ned til en! Det var (næsten) altid den samme film, der løb afsted med begge priser, og forskellen på de to kategorier, var så forsvindende og åndssvagt lille, at det ikke gav nogen mening at have to, så fedt med denne ændring. Hvis vi så kunne få priser for stuntarbejde, casting og koreografi, så er vi i mål på den front. Aaaanyway, Sound Of Metal løber afsted med denne her. Jeg kom kort ind på det i afsnittet om bedste klipning, det som Sound Of Metal primært har kørende for sig er dens lyd. Sound Of Metal handler om en trommeslager, der nærmest fra den ene dag til den anden bliver døv, så selvfølgelig er der kæmpe fokus på lydbilledet. Det er fuldstændig eminent den måde, verden bliver vist gennem en næsten døv mands øjne og øre, specielt da han får indopereret et form for høreapparat, direkte i hjernen. Jeg har aldrig hørt noget lignende. Soul synes at være den eneste udfordrer, der står en chance, og selvom det ville være noget af en historie, at en animeret tager lydprisen, så ville jeg ikke satse på det.

Bedste originale sang

Min power ranking

  • 1. Husavik af My Marianne og Will Ferrell – Eurovision Song Contest: The Story Of Fire Saga
  • 2. Fight For You af H.E.R – Judas and The Black Messiah
  • 3. Speak Now af Leslie Odom Jr. – One Night In Miami…
  • 4. Io Si (Seen) af Laura Pausini – The Life Ahead
  • 5. Hear My Voice af Celeste – The Trial Of The Chicago 7

Hvad det ender med

  • 1. Speak Now af Leslie Odom Jr.
  • 2. Io Si (Seen) af Laura Pausini
  • 3. Husavik af My Marianne og Will Ferrell
  • 4. Fight For You af H.E.R
  • 5. Hear My Voice af Celeste

Jeg skrev sidste år, at det var et lidt sløjt felt i kategorien bedste sang. I år er det decideret ringe. Jeg har i flere måneder sagt. at jeg så inderligt håber, at Will Ferrell af alle mennesker vinder Oscar’en for bedste sang, men at jeg efter at have hørt de andre sange nu også mener det uden et glimt i øjet, havde jeg slet ikke regnet med. Desværre bliver det nok ikke tilfældet. Speak Now af Leslie Odom Jr. er lige nu favoritten til at tage den, men den er ikke sikkert da Io Si (Seen) af Laura Pausini også har fået en del kærlighed. Til min egen store fornøjelse, synes jeg dog at kunne se, at Husavik stadig har en meget lille chance for at overraske. Lad os alle håbe, at Will Ferrell kan tilføje sit navn til det legendariske højbord, besat med kunstnere, der har vundet denne pris. Bing Crosby, Barbra Streisand, Stevie Wonder, Lionel Richie, Bruce Springsteen, Elton John, Phil Collins, Bob Dylan, Eminem, Adele og Lady Gaga, vi kan vist alle godt se, at Will Ferrell’s navn mangler på denne liste!

Bedste originale score (musik)

Min power ranking

  • 1. Soul
  • 2. Mank
  • 3. Minari
  • 4. Da 5 Bloods
  • 5. News Of The World

Hvad det ender med

  • 1. Soul
  • 2. Mank
  • 3. Minari
  • 4. Da 5 Bloods
  • 5. News Of The World

Hold da op, vi er fuldstændig enige her. Det er ikke en sikker vinder, da både Mank og Minari, har en smule vind i sejlene, men Soul står til at tage denne pris, hvilket i høj grad er fortjent! Den musikalske oplevelse i Soul er fantastisk, og smider virkelig sit publikum direkte ind i følelsen af at være i New Orleans. Den jazzede musik leger sig gennem hele filmen, og man kan som seer ikke gøre andet, end at holde af det!

Bedste dokumentar

Min power ranking

  • 1. My Octopus Teacher
  • 2. Crip Camp
  • 3. Collective
  • 4. The Mole Agent
  • 5. Time

Hvad det ender med

  • 1. My Octopus Teacher
  • 2. Time
  • 3. Collective
  • 4. Crip Camp
  • 5. The Mole Agent

Det er sjældent, at jeg ser en dokumentar, der er så god, at den giver mig lyst til at lægge alt andet fra mig, og bare tage oplevelsen ind. Sådan havde jeg det med My Octopus Teacher. Heldigvis lader det til, at mange i akademiet har haft det på samme måde. Historien om en mand, der bliver venner med en blæksprutte, er så fantastisk hjertevarmende, lærende og på nogle punkter decideret revolutionerende, og er en kæmpe anbefaling fra mig. Hvad der ikke er nogen form for anbefaling fra mig, er første udfordreren Time, der er det værste affald, som jeg nogensinde har set i en Oscar sammenhæng. Jeg blev decideret rasende da jeg sad og så den (ikke på den måde, som den ville have mig til at blive rasende på), og for ikke at gå for meget i dybden, ville den med garanti være en 0 ud af 8 stjerner film for mit vedkommende, hvis ikke min aller første -1 ud af 8 stjerner. Hvis den vinder vil jeg skamme mig over at være en filmnørd. Når ja, og den rumænske Collective synes også at have en lille chance for at vinde, men det ville jeg ikke sætte mine penge på.

Bedste internationale film

Min power ranking

  • 1. Druk (Danmark)
  • 2. Better Days (Hong Kong)
  • 3. Quo Vadis, Aida? (Bosnien)
  • 4. Collective (Rumænien)
  • 5. The Man Who Sold His Skin (Tunesien)

Hvad det ender med

  • 1. Druk
  • 2. Quo Vadis, Aida?
  • 3. Collective
  • 4. Better Days
  • 5. The Man Who Sold His Skin

Det er Druk. Det skal være Druk. Det er nødt til at være Druk! Druk er klart den bedste film i dette felt (det siger jeg ikke kun fordi den er dansk). I denne tid vi lever i er det nødvendigt, at en film som Druk bliver hyldet. De andre film i feltet arbejder med tunge emner som mobning, korruption og krig, som alle er stærke emner, men midt i Covid-19 er i nødt til at give prisen til en film, der hylder livet! Med Thomas Vinterbergs nominering som bedste instruktør, blev Druk gjort til en klar favorit, og den eneste af de andre film, der synes at have en chance er det bosniske krigsdrama Quo Vadis, Aida? til trods for, at den på ingen måde er i nærheden af Vinterbergs mesterværk!

Bedste animationsfilm

Min power ranking

  • 1. Soul
  • 2. Onward
  • 3. Wolfwalkers
  • 4. Over The Moon
  • 5. A Shaun The Sheep Movie: Farmaggedon

Hvad det ender med

  • 1. Soul
  • 2. Wolfwalkers
  • 3. Onward
  • 4. Over The Moon
  • 5. A Shaun The Sheep Movie: Farmaggedon

Endnu en pris, der lider under coronaen. Både Over The Moon og A Shaun The Sheep Movie: Farmaggedon hører på ingen måde hjemme til Oscar-uddelingen, men er her altså også på en badebillet. Corona eller ej, så havde Soul vundet prisen alligevel, da den simpelthen bare er bedre end de andre film på alle tænkelige måder. Wolfwalkers ser ud til at have en meget meget meget minimal chance for at være med i samtalen. Det burde dog være en friløber på tomt mål for Soul.

Bedste adopterede manuskript

Min power ranking

  • 1. The Father
  • 2. Borat Supsequent Moviefilm
  • 3. One Night In Miami…
  • 4. Nomadland
  • 5. The White Tiger

Hvad det ender med

  • 1. Nomadland
  • 2. The Father
  • 3. Borat Supsequent Moviefilm
  • 4. One Night In Miami…
  • 5. The White Tiger

I må have mig undskyldt, men jeg fatter simpelthen ikke hvor Nomadland er favoritten til denne pris. Nomadland’s styrke er dens visuelle billede, instruktion og skuespil. Dens manus, er nærmest ikke eksisterende, og er, undskyld mit franske her, røvsygt og hører slet ikke hjemme blandt de nominerede. Heldigvis lader det til at være et tæt løb mellem Nomadland, og den virkelige vinder The Father, som er en tour de force i fantastisk skrivning fra start til slut. I modsætning til Nomadland, hvor historien skal ledes efter med et forstørrelsesglas, så holder The Father konstant ens indre dialog igang, og går på ingen måde på kompromis med sig selv, eller den virkelig verden.

Bedste originale manuskript

Min power ranking

  • 1. Promising Young Woman
  • 2. The Trial Of The Chicago 7
  • 3. Judas and The Black Messiah
  • 4. Sound Of Metal
  • 5. Minari

Hvad det ender med

  • 1. Promising Young Woman
  • 2. The Trial Of The Chicago 7
  • 3. Minari
  • 4. Judas and The Black Messiah
  • 5. Sound Of Metal

Det her er et løb mellem to film, der begge fortjener denne pris, af vidt forskellige grunde. Promising Young Woman, med sine stærke temaer og historie, og The Trial Of The Chicago 7 for dens fantastiske dialog. Jeg selv og akademiet vægter dog god historie over god dialog (det lader det i hvert fald til), og derfor er det nok Emerald Fennell’s manus til Promising Young Woman, der løber med den, men det er på ingen måde sikkert!

Bedste mandlige birolle

Min power ranking

  • 1. Daniel Kaluuya – Judas and The Black Messiah
  • 2. Lakeith Stanfield – Judas and The Black Messiah
  • 3. Sacha Baron Cohen – The Trial Of The Chicago 7
  • 4. Paul Raci – Sound Of Metal
  • 5. Leslie Odom Jr. – One Night In Miami…

Hvad det ender med

  • 1. Daniel Kaluuya
  • 2. Sacha Baron Cohen
  • 3. Paul Raci
  • 4. Leslie Odom Jr.
  • 5. Lakeith Stanfield

Den klart mest sikre af alle skuespils kategorierne falder fortjent ud til fordel for Daniel Kaluuya. Kaluuya har ryddet bordet under den her awardsæson med hans uforlignelige portræt af lederen af modstandsgruppen The Black Panthers Fred Hampton. Kaluuya stjæler ikke bare alle de scener han medvirker i, men hele filmen, da han selv skinner i gennem når han ikke er på skærmen, med hans storslåenhed, vrede og gennemførte swagger. Sacha Baron Cohen skal tilsyneladende ikke helt afskrives, men jeg nægter simpelthen at tro på, at han har en jordisk chance overfor Daniel Kaluuya.

Bedste kvindelige birolle

Min power ranking

  • 1. Youn Yuh-Jung – Minari
  • 2. Maria Bakalova – Borat Supsequent Moviefilm
  • 3. Olivia Colman – The Father
  • 4. Amanda Seyfried – Mank
  • 5. Glenn Close – Hillbilly Elegy

Hvad det ender med

  • 1. Youn Yuh-Jung
  • 2. Maria Bakalova
  • 3. Glenn Close
  • 4. Olivia Colman
  • 5. Amanda Seyfried

Et overraskende stærkt felt her (bortset fra Glenn Close). Bedste kvindelige birolle bør gå til den koreanske veteran Youn Yuh-Jung for hendes rolle som bedstemoren i Minari, og heldigvis er hun også i føretrøjen. Det lader dog til, at alle kvinder, med undtagelse af Amanda Seyfried, har en chance, og specielt Maria Bakalove og Glenn Close banker på døren. Det ville dog være pinligt hvis den går til Glenn Close, der slet ikke burde have været med i samtalen om hvem, der skulle nomineres! Så lad os krydse fingre for Youn Yuh-Jung, og hvis ikke hende, så Maria Bakalova eller Olivia Colman.

Bedste mandlige hovedrolle

Min power ranking

  • 1. Chadwick Boseman – Ma Rainey’s Black Bottom
  • 2. Anthony Hopkins – The Father
  • 3. Gary Oldman – Mank
  • 4. Riz Ahmed – Sound Of Metal
  • 5. Steven Yeun – Minari

Hvad det ender med

  • 1. Chadwick Boseman
  • 2. Anthony Hopkins
  • 3. Riz Ahmed
  • 4. Steven Yeun
  • 5. Gary Oldman

Den her bliver utroligt spændende. Det lader til at være næsten dødt løb mellem Chadwick Boseman og Anthony Hopkins, og det er helt fortjent! Jeg selv ville give den til Boseman, som også synes at være den svage favorit. Selvom Anthony Hopkins leverer en af, hvis ikke den, bedste præstation i hans karriere (og det siger godt nok en del!), så er der noget over Chadwick Boseman’s præstation i Ma Rainey’s Black Bottom, som man bare ikke kan spille uden en meget ægte og forfærdelig smerte. Ma Rainey’s Black Bottom var Boseman’s sidste film inden han gik bort, og det vidste han godt. Og når man ser den, så kan man se, at han godt vidste det. Boseman’s forfærdelige skæbne krydser flere ganger over med hans karakter Levee Green’s smerte i hans dialoger, og selvom Anthony Hopkins leverer et decideret mesterværk i The Father, så når Chadwick Boseman et niveau, som man kun kan nå når alle stjernerne står snurre lige på himlen.

Bedste kvindelige hovedrolle

Jeg stopper lige her allerede. Jeg aner det ikke. Jeg aner det ikke, og det lader til, at resten af verden har det på samme måde. Alle 5 kvinder synes at lægge helt lige her, hvilket virkelig kan ses på award sæsonen. Viola Davis vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle ved SAG Awards for hendes rolle i Ma Rainey’s Black Bottom. Andrea Day vandt Golden Globen for hendes rolle i The United States vs Billie Holiday. Frances McDormand vandt BAFTA’en for hendes rolle i Nomadland. Carey Mulligan vandt Critic’s choice awarden for hendes rolle i Promising Young Woman. Vanessa Kirby er den eneste, der var nomineret til alle de priser. Det kan blive hvem som helst, og de fortjener alle at vinde. Jeg vil personligt holde med Vanessa Kirby, som jeg synes var vanvittig i Pieces Of A Woman, og jeg ville måske blive lidt irriteret hvis Viola Davis vinder, da hun ikke er hovedrollen i Ma Rainey’s Black Bottom, men det skal ikke tage noget fra hendes skuespil. Som det ser ud lige nu, er Carey Mulligan den snævre favorit, foran Frances McDormand, men der er næsten intet, der skiller de 5 ad.

Bedste instruktør

Min power ranking

  • 1. David Fincher – Mank
  • 2. Chloe Zhao – Nomadland
  • 3. Thomas Vinterberg – Druk
  • 4. Emerald Fennell – Promising Young Woman
  • 5. Lee Isaac Chung – Minari

Hvad det ender med

  • 1. Chloe Zhao
  • 2. David Fincher
  • 3. Lee Isaac Chung
  • 4. Emerald Fennell
  • 5. Thomas Vinterberg

Jeg synes, at David Fincher fortjener prisen her. Det er jeg åbenbart meget alene om. Alle steder jeg har bevæget mig hen under min reseach siger Chole Zhao. Visse betting sider har end ikke gidet at vise oddsne for andre end Chloe Zhao, og nej, der var ikke mulighed for at få de andre vist (no shit). Jeg kan godt se hvorfor, at folk er vilde med hende, da hendes arbejde på Nomadland er fantastisk, specielt når man tænker på, at største delen af castet slet ikke var skuespillere, og at man på ingen måde lagde mærke til det (*host* det kan måske også have noget at gøre med at manus er så svagt *Host*).

Bedste film

Min power ranking

  • 1. Promising Young Woman
  • 2. The Father
  • 3. The Trial Of The Chicago 7
  • 4. Judas and The Black Messiah
  • 5. Sound Of Metal
  • 6. Nomadland
  • 7. Mank
  • 8. Minari

Hvad det ender med

  • 1. Nomadland
  • 2. The Trial Of The Chicago 7
  • 3. Minari
  • 4. Promising Young Woman
  • 5. Judas and The Black Messiah
  • 6. The Father
  • 7. Sound Of Metal
  • 8. Mank

Vi ender simpelthen med at være enige i 0% af rangeringen her. Prisen for bedste film viser virkelig, hvad det er for et film år vi lige er gået ud af. Normalt plejer jeg at synes, at godt og vel lidt over halvdelen af filmene nomineret ville kunne ses som fortjente vindere på en eller anden måde. I år er der kun 2 film, der kan det i min optik, og som i kan ses vil akademiet være meget uenig. Nomadland står som den største favorit til hovedprisen, jeg længe kan mindes, og jeg fatter det ikke. Jeg synes det ville være en skam, at en film uden nogen egentlig historie kan gå hen og vinde den største pris ved den største prisuddeling inden for film. The Trial Of The Chicago 7, Minari og Promising Young Woman, bliver alle meget flyvskt smidt ind i spillet om sejren, men ingen lader rigtigt til at tro på det. Hvis Nomadland vinder (hvilket den jo nok gør), så vil den stå for mig, og tilsyneladende rigtig mange andre mennesker, som en af de dårligste film, der nogensinde har vundet Oscar’en for bedste film.